Hij zag een vijgenboom langs de weg staan en liep er heen. Maar er zaten geen vijgen aan. Alleen maar bladeren. U zult nooit meer vruchten dragen! Zei Hij tegen de boom. Meteen begon de vijgenboom te verdorren. (Mattheüs 21:19 HTB)

De Vijgenboom

Het heeft echt heel wat jaren gekost voor ik deze tekst begreep wat er nu werkelijk bedoeld wordt met deze tekst. Wat was het dat Jezus deze vijgenboom vervloekte? Hij deed dit niet uit woede. Ik ga je een stukje mee terug nemen in de verzen die voor vers 19 komen. In Marcus lezen we dat Jezus met Zijn discipelen de tempel in gaat op deze te inspecteren. Jezus had al eens eerder inspectie gedaan in de tempel en daar trof Hij toen handelaren aan (zie Johannes 2:14-15) Voordat Jezus zou sterven gaat hij dus opnieuw naar de tempel om te kijken hoe het ervoor stond. Dit kun je lezen in Marcus 11:1. Het was op het tempelplein gewoon weer een bende. De volgende dag ging Jezus met zijn discipelen op weg en zag deze vijgenboom staan zonder vruchten.

Breng jij het Geloof in de praktijk?

De vijgenboom zag er van een afstandje enorm mooi uit, maar als je dichterbij kwam zag je dat hij geen vruchten droeg.  Zo was het ook met het tempelplein. Het zag er van een afstandje imposant uit. Alleen alle offers en andere activiteiten die daar plaats vonden hadden geen waarde voor God omdat ze niet werden gedaan om God oprecht te eren. Er zijn heel veel mensen die geloven die netjes op zondag naar de kerk gaan en op maandag zijn ze al het geleerde vergeten. Als jij Gelooft, zonder dat je het in de praktijk laat zien ben je als deze vijgenboom die verdorde en stierf omdat hij geen vruchten droeg. Als je met heel je hart, ziel en verstand gelooft levert het vruchten op voor het Koninkrijk van God. Weet je er zijn heel veel christenen die alleen naar de kerk gaan en geen Levende relatie hebben met God. Ze gaan op maandag gewoon weer aan het werk en doen alles wat anderen mensen ook doen. Je kunt niet aan hun gedrag zien dat ze anders zijn dat ze Zijn liefde meedragen. Ik roep je op om echt een levende relatie met Hem te hebben. Weet je dan MAG je vruchten dragen en zal je groei in je Geloof. Persoonlijk heb ik een hele goede relatie met Jezus. Het is ook zo mooi wat Jezus zegt: “Niemand Komt tot de Vader dan door Mij” Staat in Mattheus. Als Geloofd dat Hij voor jou zonde aan het kruis is gegaan en je zoekt Hem elke dag dan zal jij de vruchten gaan dragen en gaan mensen aan jou zien dat jij iets hebt wat zij misschien ook wel zouden willen.

Liefs, Cynthia